Algemene voorwaarden Reisbureau De Koning

E-mail: reisbureaudekoning@gmail.com
Website: reisbureaudekoning.nl


 

Artikel 1 - Definities

Reisbureau De Koning: Reisbureau De Koning, gevestigd te Almelo, KvK-nummer 96766034.

Klant: degene met wie Reisbureau De Koning een overeenkomst is aangegaan.

Partijen: Reisbureau De Koning en Klant samen.

Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 - Toepasselijkheid 

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Reisbureau De Koning.

Reisbureau De Koning en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.

  1. Reisbureau De Koning en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 - Aanbiedingen en offertes

Aanbiedingen en offertes van Reisbureau De Koning zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.

Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.

Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.

Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Reisbureau De Koning en de Klant dit schriftelijk afspreken.

Artikel 4 - Aanvaarding

Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Reisbureau De Koning de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.

Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Reisbureau De Koning slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

 Artikel 5 - Prijzen

Reisbureau De Koning hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

Reisbureau De Koning mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.

  1. Reisbureau De Koning en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.

Reisbureau De Koning mag tot 10% van de richtprijs afwijken.

Reisbureau De Koning moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

Reisbureau De Koning zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.

Een consument mag de overeenkomst met Reisbureau De Koning opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 6 - Betalingen en betalingstermijn

Reisbureau De Koning mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.

De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.

De betalingstermijnen die Reisbureau De Koning hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Reisbureau De Koning aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.

Reisbureau De Koning mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 7 - Gevolgen te late betaling 

Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Reisbureau De Koning de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en  de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.

Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Reisbureau De Koning.

De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.

Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Reisbureau De Koning zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.

In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Reisbureau De Koning op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Reisbureau De Koning, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 8 - Herroepingsrecht 

  1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer: 
  • de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
  • het een spoedreparatie betreft
  • het weddenschappen of loterijen betreft
  • de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
  • het een dienst betreft die met instemming van de consument volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de consument uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien

De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:

zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten

zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen

De consument kan gebruikmaken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar reisbureaudekoning@gmail.com, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Reisbureau De Koning, reisbureaudekoning.nl.

  1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer: 
  • de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
  • het een spoedreparatie betreft
  • het weddenschappen en/of loterijen betreft
  • de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
  • het een dienst betreft die met instemming van de consument volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de consument uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien

De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:

zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten

zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen

De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar reisbureaudekoning@gmail.com, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Reisbureau De Koning, reisbureaudekoning.nl. 

 

 

 

Artikel 9 - Vergoeding van bezorgkosten

  1. Heeft de consument op tijd van zijn herroepingsrecht gebruikgemaakt en op tijd de volledige bestelling aan Reisbureau De Koning teruggestuurd, dan zal Reisbureau De Koning eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
  2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Reisbureau De Koning voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.

Artikel 10 - Opschortingsrecht

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 11 - Verrekening

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Reisbureau De Koning te verrekenen met een vordering op Reisbureau De Koning.

Artikel 12 - Verzekering

De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:

geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst

zaken van Reisbureau De Koning die bij de Klant aanwezig zijn

zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd

De Klant geeft op eerste verzoek van Reisbureau De Koning de polis van deze verzekeringen ter inzage.

 

Artikel 13  - Intrekking opdracht

  1. Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
  2. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht de verschuldigde vergoeding en de gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.

Artikel 14  - Klachtplicht 

  1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.

Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 15 - Garantie

  1. Wanneer de Klant en Reisbureau De Koning een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Reisbureau De Koning enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 16 - Uitvoering van de overeenkomst 

Reisbureau De Koning voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.

Reisbureau De Koning mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.

De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.

De Klant moet ervoor zorgen dat Reisbureau De Koning op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.

Zorgt de Klant er niet voor dat Reisbureau De Koning tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 17 - Informatieverstrekking door de Klant 

De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik­baar aan Reisbureau De Koning.

De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.

Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Reisbureau De Koning de betreffende bescheiden.

Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Reisbureau De Koning redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 18 - Geheimhouding 

De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van Reisbureau De Koning ontvangt geheim.

Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Reisbureau De Koning waarvan de Klant weet of redelijker­wijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Reisbureau De Koning schade kan berokkenen.

De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.

De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:

die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant

die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht

  1. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.

Artikel 19 - Boetebeding

Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Reisbureau De Koning voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.

Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.

Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000

Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.

De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.

Reisbureau De Koning mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.

Artikel 20 - Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart Reisbureau De Koning tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Reisbureau De Koning geleverde producten en/of diensten.

Artikel 21 - Klachten

De Klant moet een door Reisbureau De Koning geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Reisbureau De Koning daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.

Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Reisbureau De Koning hiervan op de hoogte stellen.

De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat Reisbureau De Koning hierop gepast kan reageren.

De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Reisbureau De Koning.

Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Reisbureau De Koning andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 22 - Ingebrekestelling

De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Reisbureau De Koning.

De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Reisbureau De Koning ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 23 - Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer Reisbureau De Koning een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst. 

Artikel 24 - Aansprakelijkheid Reisbureau De Koning

Reisbureau De Koning is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.

Wanneer Reisbureau De Koning aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.

Reisbureau De Koning is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.

Wanneer Reisbureau De Koning aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting. 

Artikel 25 - Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Reisbureau De Koning vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 26 - Ontbinding

De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Reisbureau De Koning toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.

Is de nakoming van de verplichtingen door Reisbureau De Koning nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Reisbureau De Koning in verzuim is.

Reisbureau De Koning mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Reisbureau De Koning kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 27 - Overmacht

In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Reisbureau De Koning door de Klant niet aan Reisbureau De Koning kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. 

Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computer­virussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen

Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Reisbureau De Koning 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Reisbureau De Koning kan nakomen.

Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Reisbureau De Koning de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.

Reisbureau De Koning hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Reisbureau De Koning hiervan voordeel heeft. 

Artikel 28 - Wijziging overeenkomst 

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Reisbureau De Koning de overeenkomst aanpassen.

Artikel 29 - Wijziging algemene voorwaarden

Reisbureau De Koning mag deze algemene voorwaarden wijzigen.

Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Reisbureau De Koning altijd doorvoeren.

Ingrijpende wijzigingen zal Reisbureau De Koning zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.

Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 30 - Overgang van rechten

De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Reisbureau De Koning aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Reisbureau De Koning.

Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 31 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.

Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Reisbureau De Koning bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 32 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.

De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Reisbureau De Koning is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Reisbureau De Koning, tenzij de wet iets anders bepaalt.


Opgesteld op 27 maart 2025.

©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.